CCR a admis, miercuri, sesizarea Guvernului privind creşterile salariale pentru angajaţii din domeniul Transporturilor, afirmând că sunt discriminatorii, a respins sesizarea privind stimulentele pentru bugetarii cu titluri ştiinţifice şi a amânat celelalte două sesizări, privind sporurile pentru angajaţiile din sănătate şi privind sporurile de risc pentru funcţionari şi demnitari.
Potrivit Curţii Constituţionale, Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2015 pentru aprobarea unor măsuri de gestionare a instrumentelor structurale din domeniul transporturilor, adoptată de Parlament în 28 iunie, prin care salariile se majorau cu peste 57% de la 1 septembrie, este neconstituţională, fiind discriminatorie faţă de ceilalţi bugetari, informează news.ro.
În privinţa acestei legi, Guvernul a obiectat asupra unui amendament ce a fost introdus în actul normativ şi adoptat în plenul Camerei Deputaţilor, în calitate de cameră decizională, prin care se propune majorarea salariilor de bază ale personalului din cadrul Ministerului Transporturilor cu 23 de clase de salarizare succesive faţă de clasa deţinută, respectiv o majorare salarială de 57,5%, începând cu 1 septembrie 2016.
CCR a admis astfel sesizarea Guvernului.
Judecătorii au respins însă sesizarea Executivului privind neconstituţionalitatea acordarării unor sporuri pentru anumite categorii de bugetari. Astfel, un articol din legea atacată prevedea acordarea către personalul bugetar care posedă titlu ştiinţific de doctor a unui spor de 15% din salariul de bază, dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care a obţinut titlul ştiinţific respectiv.
Aceeaşi lege prevedea o majorare de 10% a salariului pentru personalul din autorităţile şi instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii, aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Guvernului, ministerelor şi a celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi din cele aflate în coordonarea prim-ministrului şi cele aflate sub controlul Parlamentului, în cazul în care, fie sunt structuri nou înfiinţate, fie contractul colectiv de muncă a expirat.
Alte două sesizări au fost amânate pentru 11 octombrie.
Este vorba despre legea care vizează modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii şi pentru modificarea şi completarea art. 6 alin (2) din Legea nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, adoptată de Parlament în 22 iunie.
În cazul acestei legi, Guvernul a avut obiecţii asupra modificărilor aduse actelor normative, modificări adoptate în Plenul Camerei Deputaţilor, în calitate de cameră decizională, şi anume: Ministerul Sănătăţii, ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie să poată acorda personalului medical şi de specialitate stimulente financiare lunare în limita a două salarii minime brute pe ţară; autorităţile administraţiei publice locale să poată acorda personalului medical şi de specialitate din spitalele publice din reţeaua sanitară proprie stimulente financiare lunare, în limita a două salarii minime brute pe ţară.
O altă decizie amânată este cea privind dispoziţiile proiectului de lege pentru modificarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, adoptat de Parlament în 22 iunie. Executivul a cerut CCR exercitarea controlului de constituţionalitate a amendamentelor aduse Legii, modificări adoptate în plenul Camerei Deputaţilor, în calitate de cameră decizională.
Astfel, unul dintre amendamentele adoptate la acest proiect de lege vizează reglementarea acordării, pentru personalul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (A.N.F.P.), inclusiv demnitarii, a unui spor pentru risc şi suprasolicitare neuropsihică de 50%, aplicat salariului de bază lunar, care face parte din acesta şi care constituie bază de calcul pentru sporuri şi alte drepturi care se acordă în raport cu salariul de bază.