Noi declarații! Curtea Constituţională a României (CCR) susţine că Legea manualului şcolar este neconstituţională în ansamblul său, deoarece nu a fost respectată în Parlament procedura de vot.
CCR a admis, miercuri, cu unanimitate de voturi, obiecţia de neconstituţionalitate a Legii manualului şcolar, formulată de 27 de senatori aparţinând grupurilor parlamentare PNL şi USR.
„În motivarea soluţiei pronunţate, Curtea a constatat că Legea manualului şcolar, fiind adoptată cu majoritatea absolută, în temeiul art.76 alin.(1), încalcă procedura constituţională de adoptare a legilor ordinare, care prevede, la art.76 alin.(2) din Constituţie, majoritatea simplă.
Întrucât criteriul formal este subsecvent îndeplinirii criteriului material pentru circumscrierea legii în categoria organică sau ordinară, Curtea constată că, prin nerespectarea procedurii de vot, legiuitorul adăugă domeniului organic noi materii de reglementare, împrejurare ce contravine art.73 alin.(3) din Constituţie, care este de strictă şi limitativă interpretare.
Mai mult, greşita calificare a legii a determinat inversarea rolului celor două Camere ale Parlamentului, astfel că legea criticată încalcă şi dispoziţiile art.75 din Constituţie, potrivit cărora, în materia reglementată, Cameră decizională este Camera Deputaţilor”, se arată într-un comunicat de presă al CCR.
Curtea Constituţională a României a admis, miercuri, sesizările formulate de preşedintele Klaus Iohannis, de PNL şi de către USR şi PMP la legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii.
Preşedintele CCR, Valer Dorneanu, a anunţat că legea privind înfiinţarea FSDI a fost declarată neconstituţională, deoarece acest fond nu trebuia înfiinţat printr-o lege, ci printr-o hotărâre de Guvern.
În sesizarea transmisă Curţii, preşedintele Iohannis spunea că legea încalcă mai multe articole din Constituţie şi cerea să fie declarată neconstituţională în ansamblul său.
„Instituind prin lege înfiinţarea FSDI, Parlamentul a nesocotit dispoziţiile art. 1 alin. (4) din Constituţie în componenta sa referitoare la separaţia puterilor în stat, reglementând într-un domeniu ce ţine de competenţa de reglementare a autorităţilor administraţiei publice
centrale sau locale, viciu de natură să antreneze – conform jurisprudenţei instanţei constituţionale – neconstituţionalitatea legii în ansamblul său”, afirma şeful statului.