Ce se întâmplă dacă nu plătești abonamentul la telefon Orange, Vodafone, Telekom + taxe de reziliere

06.10.2020
Ce se întâmplă dacă nu plătești abonamentul la telefon Orange, Vodafone, Telekom + taxe de reziliere

Neplata abonamentului la telefon este des întâlnită în România. Mii de români se întreabă ce se întamplă dacă nu achiți factura la compania de telefonie mobilă. Acest lucru se datorează în special celor care își doresc nu telefon foarte scump și și-l doresc să-l achiționeze la un preț mai redus.

Am lucrat mai bine de 3 ani în domeniul telecomuncațiilor, într-o companie de telefonie mobilă,  și am tratat mii de cazuri în care clienții sunau în call center, după ce erau ”agresați” prin telefon de firmele de recuperare, am si scris despre asta pe blogul meu.

Ce ți se poate întâmpla dacă nu plătești abonamentul la telefon?

În linii mari neplata abonamentului la telefon, după noua legislație, atrage următoarele posibile sancțiuni / probleme:

  • înscrierea în Preventel – este o bază de date a operatorilor de telefonie mobilă unde automat operatorul la care vrei să îți faci abonament vede că ești rău platnic și îți cere un depozit sau o garanție pentru noul abonament.
  • dacă valoarea debitului depășeste 10.000 de lei poți fi executat silit, adică poți avea poprire pe salariu, bunurule scoase la licitație sau orice alte mijloace au la dispoziție executorii judecătorești.
  • umblă vorba în ”târg” că aceste baze de date se vor sincroniza, astfel încât în viitor cine nu plătește abonamentul la telefon nu va putea lua credite sau achiziționa alte servicii de acest tip.
  • operatorii fac presiuni ca legea care permite furnizorilor de utilități să execute direct restanțierii să se aplice și la operatorii de telefonia mobilă, altfel dacă nu plăteși în viitor abonamentul la telefonul mobil sau fix vei fi executat silit.

În cazul unor debite mari, operatorul poate da în judecată clientul și cere să fie executat silit.

Taxele de reziliere a contractului

Taxele de reziliere sau încetare a contractului înainte de termen sunt perfect legale, deși mulți sușțin că nu – total greșit. Principiul este unul extrem de simplu: contractezi un abonament de 10 euro pe lună, să zicem, în acel moment operatorul îți oferă un discount de X euro la telefonul pe care l-ai achiziționat pentru următorii 2 ani. În acest caz operatorul consideră că va recupera discountul alocat în perioada contractuală agreată de ambele părți. Adică în momentul în care ai SEMNAT ai fost și de acord cu acele taxe de reziliere.

Compania de telefonie mobilă nu te poate obliga să semnezi un contract pe 2 ani

Am întâlnit multe cazuri în care clienților li s-a spus că nu pot semna contracte pe 1 an. Conform ANCOM și legii în vigoarele contractele de telefonie mobilă pot fi pe 12, 24 sau 36 de luni.

Contractul se prelungește automat?

Da, contractul se prelungește automat de la o luna la alta până în momentul în care decizi ce faci cu el, reziliezi sau nu. După depăsirea perioadei contractuale NU ți se mai pot solicita taxe de reziliere.

Taxele de reziliere sunt perfect legale. Încercați să vă gândiți invers: stabilești cu un prieten să-i faci un serviciu contra cost cu plata în rate, după două luni acel prieten nu îți mai achită ratele. Îți convine? NU! Ratele fiind în acest exemplu valoarea abonamentului.

Taxele de reziliere se plătesc chiar dacă nu ai beneficiat de telefon

Mulți clienți consideră ca dacă nu ai primit un telefon nu trebuie să plătești taxe de reziliere. Așa este dar acest lucru se aplică numai în cazul în care NU ai beneficiat de: dicount la abonament de orice fel, minute suplimentare față de oferta comercială standard sau orice alt beneficiu față de oferta generală la pachetul contractat.

Sfaturi pentru a evita plata taxelor de reziliere

  • Nu contracta un abonament pe care nu îți permiți să îl plătești
  • Toți ne dorim telefoane de ultimă generație, dar nu înseamnă că trebuie să ne întindem mai mult decât ne este plapuma
  • Așa cum și tu îți dorești ca promisiunile contractuale din partea operatorului să fie respectate, așa este normal să faci și tu. Ce ar fi dacă operatorul ar decide să nu îți mai aloce beneficiile abonamentului pentru că nu mai are ”chef”?
  • Citește toate clauzele contractuale sau întreabă agentul de vânzări toate condițiile, acesta este obligat conform legii sa îți ofere toate înformațiile necesare.

Orange, Vodafone și Telekom – toate contractele sunt aproape la fel și au taxe de reziliere

Taxele de reziliere sunt aplicabile la toți operatorii de telefonie mobilă din România. Fie că este vorba de Orange, Telekom sau Vodafone. Nu există decât mici diferențe.

ATENȚIE: În cazul abonaților care depășesc costul suplimentar la oricare din operatori și refuză să-l achite din așa zise erori de taxare, vă spun din experiență că sunt sub 1% cazuri în care sistemele informatice folosite de Orange, Telekom sau Vodafone dau erori. Acestea deobicei se reglează înainte ca orice client să sesizeze erorile de taxare.

În cazul în care ești nemulțumit de serviciile sau facturarea făcută de operator este recomandat să adresezi o reclamație în scris, unde poți contesta situația. Voi reveni în curând cu un articol despre metodele corecte de depunere a sesizărilor și reclamațiilor la operatorii de telefonie mobilă, fixă, internet sau cablu TV.

Neplata abonamentului de cablu TV, internet, telefonie fixă

Procedurile sunt aceleași în cazul oricărui operator de servicii de telecomunicații cu mici diferențe în funcție de serviciile contractate.

Dacă aveți întrebări le aștept în comentarii și vă răspund punctual.

Există puține deja multe cazuri de executare silită, față de cum era situatia acum 4 ani când am scris eu pe blog, dar asta nu înseamnă ca trebuie să nu vă respectați angajamentele. Încă operatorii pot recupera greu datoriile, dar în curând acest lucru va fi extrem de simplu.

Pont de final


Țineți cont că acele contracte de telefonie mobilă, fixă, internet sau cablu de la Orange, Cosmote (TELEKOM) sau Vodafone au fost făcute de cei mai buni juriști ai țării și nu vă lăsați păcăliți de articolele unde se scrie ca sunt foarte multe șanse de câștig în instanță.

Notă – orice datorie către un furnizor de servicii mai veche de 3 ani se prescrie conform legislației de la data publicării acestui articol. Prescrirea se face numai dacă anunați operatorul de acest lucru printr-o notificare făcută de avocat. Operatorii în general vând datoriile clienților datornici către firme de recuperare cu puțin timp înainte ca acest termen să expire tocmai pentru a putea prelungi termenul cu încă 3 ani.