Cristian Mungiu, scrisoare deschisa catre ministrul Culturii: „De ce suntem tratati la categoria si altii? Ce ar mai trebui sa facem ca sa devenim si noi la un moment dat o prioritate?”

04.12.2015
Cristian Mungiu, scrisoare deschisa catre ministrul Culturii: „De ce suntem tratati la categoria si altii? Ce ar mai trebui sa facem ca sa devenim si noi la un moment dat o prioritate?”

Regizorul premiat cu Palme d’Or in 2007, Cristian Mungiu, a redactat o scrisoare deschisa ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu, prin care a dorit sa ii atraga atentia asupra faptului ca industria cinematografica nu a fost niciodata o prioritate a autoritatilor. Artistul a amintit ca, in urma cu mai bine de zece ani, realizatorii de film au elaborat o strategie, care insa nu a fost pusa in practica pentru ca nu a existat „niciodata” vointa politica necesara.

Scrisoarea deschisa, semnata de Mungiu si transmisa de AGERPRES, vine in contextul in care cinematografe de traditie din Bucuresti au fost inchise, ca urmare a legii promulgate recent ce prevede interzicerea activitatilor ce presupun aglomerari de persoane in spatii cu risc seismic.

Declaratia uluitoare a Elenei Udrea: Am spus din 2010 ca la ANRP se lua spaga. Am nominalizat-o atunci si pe Crinuta Dumitrean

Mungiu considera ca prin aceasta masura, „a disparut iremediabil si un intreg public pentru care cinematograful insemna o sala mica, apropiata de casa, unde mergi special ca sa vezi un film anume”.

„Stimate domnule ministru, ma adresez dvs. in urmatorul context: dupa cum stiti, recent a fost promulgata legea care interzice activitatile in cladirile cu risc seismic. Cu aceasta ocazie, s-au inchis in Bucuresti ultimele trei cinematografe cu sali de peste 350 de locuri: Patria, Studio si CinemaPRO. Erau ultimele sali din Capitala unde mai puteai aduna un pic de public – atat cat a mai ramas pentru film romanesc, european si non-mainstream-hollywoodian”, si-a inceput Cristian Mungiu scrisoarea deschisa.

Basescu loveste in Dacian Ciolos: In fapt, Dr. Ponta, Dragnea si Gorghiu vor guverna si in 2016, dar nu direct, ci prin ‘tehnocrati’

Mungiu aminteste si ca „in ultimii 25 de ani, din ratiuni de management catastrofal si de privatizari dubioase, s-a distrus incetul cu incetul intreaga retea de peste 600 de sali de cinematograf pe care o aveam in 1989”. Cineastul spune ca, in urma acestor masuri au disparut salile destinate pentru „un intreg public pentru care cinematograful insemna o sala mica, apropiata de casa, unde mergi special ca sa vezi un film anume si nu mall-ul unde te duci sa mananci un hamburger si sa mai vezi lume, iar daca tot esti acolo intri la multiplex sa vezi si un film care se intampla sa se dea la ora aia”.

Regizorul premiat cu Palme d’Or pentru filmul „4 luni, 3 saptamani si 2 zile” critica lipsa de alternativa in urma inchiderii acestor locatii.

„Intrebarea insa este: ce facem mai departe? Am citit cu invidie ca guvernul s-a reunit in sedinta extraordinara pentru a gasi o solutie pentru Teatrul Nottara, de asemenea inchis. Presedintele insusi s-a oferit, intr-un gest simbolic, sa gazduiasca spectacole de-ale teatrului la Cotroceni, semn ca problema il preocupa. Foarte frumos. Am citit apoi ca, in sfarsit, a devenit o prioritate pentru guvern sa ia in calcul construirea unei noi sali de concert pentru Festivalul Enescu. Extraordinara initiativa, desi pentru concerte exista Ateneul, Sala Palatului si multe alte spatii. Dar fara indoiala ca o sala noua le va fi de folos. De asemenea, pentru Teatrul National s-au gasit fonduri pentru o restaurare ampla. Si pentru Opereta la fel. Intrebarea mea, domnule ministru, este: cand va deveni si cinematografia o prioritate pentru decidentii politici din Romania?”, a reliefat Mungiu.

Patronii din Bucuresti care au localuri in cladiri cu BULINA ROSIE au 24 de ore la dispozitie sa inceteze activitatea

Artistul aminteste ca in ultimii 15 ani cinematografia a castigat „cele mai mari premii posibile la cele mai prestigioase festivaluri din lume, generand enorm de multe comentarii pozitive despre Romania”.

„Cinematografia a fost partea vie, activa, sincrona, moderna a exprimarii artistice romanesti. A oferit Institutelor Culturale Romane o alternativa mai vie la traditionalele expozitii de ii, oua incondeiate si calusari. Cred ca in aproape fiecare tara exista o saptamana de film romanesc si mai toate festivalurile mari de cinema au organizat o retrospectiva tematica despre cinematografia romana in acesti ultimi ani”, mentioneaza regizorul.

Cineastul roman, care a initiat in Capitala Festivalul Les Films de Cannes a Bucarest – ce aduce filmele si cineastii de pe Croazeta in Romania -, este de parere ca industria cinematografica romaneasca este tratata de autoritati la categoria „si altii”.

Teatrul Nottara – decizie incredibila! Cladirea are bulina rosie!

„Si atunci de ce, domnule ministru? De ce suntem tratati la categoria si altii? Ce ar mai trebui sa facem ca sa devenim si noi la un moment dat o prioritate?”, intreaba Mungiu in scrisoarea deschisa.

Acesta aminteste si eforturile pe care le-a facut, alaturi de alti cineasti romani, in privinta distributiei de film.

„In 2007, vazand ca nu am cum sa-mi distribui filmul cu care castigasem Palme d’Or, pentru ca pur si simplu nu mai erau sali, am organizat o caravana – ca la inceputurile cinematografiei – si am colindat tara in lung si in lat ca sa arat filmul. Am sperat ca initiativa mea va servi ca exemplu si ca autoritatile vor intelege situatia si vor lua masuri. Insa nu s-a intamplat altceva decat ca am setat un trend”, precizeaza Mungiu.

Regizorul a adaugat ca, individual, cineastii romani si-au creat oportunitati, dar, la modul general, nu exista o strategie.

„Astazi, aproape fiecare cineast roman are propria lui casa de productie, a devenit si propriul sau distribuitor, organizeaza un festival sau duce filme prin tara intr-o caravana si asa mai departe. Dar nu putem inlocui lipsa de infrastructura. Si nu putem compensa la nesfarsit lipsa de initiativa a statului. Nu va asteptati de la noi sa construim si sali, retele de sali, asta e prea mult – nu mai tine de organizare si initiativa, tine de o politica culturala, de un plan pe termen lung, implica o strategie”, mai relateaza Cristian Mungiu.

Cinematograful Elvira Popescu va fi inchis, ca urmare a atentatelor din Paris!

In plus, el aminteste ca realizatorii de film au elaborat o strategie care nu a fost implementata de autoritati.

„Am elaborat-o acum mai bine de zece ani si am inmanat-o, in numele unui grup de cineasti, aproape fiecaruia dintre predecesorii dvs. in functie, fara niciun rezultat. N-a existat niciodata vointa politica sa fie pusa in practica. Ministrii Culturii, chiar si cei care isi doreau sa schimbe cate ceva, au ramas prea putin in functie. Sau nu existau fonduri. In sfarsit, n-a fost niciodata momentul potrivit, prioritatile au fost mereu si mereu altele”, a evidentiat Cristian Mungiu.

Potrivit cunoscutului regizor, industria cinematografica nu este niciodata o prioritate pentru minister. „Mi se reproseaza astazi, domnule ministru, ca nu am folosit mai bine momentul 2007 – cand am primit toate decoratiile posibile si imposibile de la autoritatile romane care se mandreau ca se realizase o performanta internationala. (…) Si cred ca e de datoria mea, acum, sa va atrag atentia. Ca nu suntem niciodata prioritatea dvs. Nici macar ultimii pe lista. Si nu e fair, domnule ministru”, si-a finalizat cineastul scrisoarea deschisa adresata ministrului Culturii.

Sursa foto revistatango.ro