Știri
Noi reguli pentru ridicarea mașinilor parcate neregulamentar
Guvernul a modificat joi regulile pentru ridicarea mașinilor parcate neregulamentar, pe carosabil și trotuar.
Potrivit purtătorului de cuvânt al Executivului, Liviu Iolu, procedura are ca scop descurajarea practicilor abuzive. Hotărârea de Guvern nu vizează un rol punitiv.
„Ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar se va realiza conform unor reguli stabilite de Guvern printr-o hotărâre adoptată azi, prin care s-a modificat şi completat Regulamentul de aplicare a ordonanţei de urgenţă 195 din 2002 privind circulaţia pe drumurile publice, astfel încât să fie rezolvate problemele create de vidul procedural al aplicării acestei măsuri.
Procedura instituită de Guvern nu vizează un rol punitiv, acest lucru intrând în sfera răspunderii contravenţionale, şi propune un set de reguli procedurale care să descurajeze apariţia practicilor abuzive şi deturnarea scopului măsurii într-unul comercial, adică samsarii de maşini, cei care ridicau maşini”, a declarat, joi, Liviu Iolu.
”Se propune abrogarea prevederii care permitea staţionarea autovehiculului pe trotuar, atunci când lăţimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziţia pietonilor era de cel puţin un metru. În multe situaţii, această prevedere a permis săvârşirea unor abuzuri şi, în general, desconsiderarea dreptului pietonilor la condiţii civilizate de deplasare pe drumul public”, se mai arată în expunerea de motive.
Reglementarea stabileşte clar faptul că ridicarea vehiculului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care poliţistul rutier o poate dispune în una din situaţiile prevăzute de articolul 143 din Regulament, când vehiculul staţionează neregulamentar pe partea carosabilă, respectiv:
- în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
- în zona de acțiune a indicatorului cu semnificația ”Staționarea interzisă” și a marcajului cu semnificația de interzicere a staționării;
- pe drumurile publice cu o lățime mai mică de 6m;
- în dreptul căilor de acces care deservesc proprietățile alăturate drumurilor publice;
- în pante și în rampe;
- în locul unde este instalat indicatorul cu semnificația „Staționare alternantă”, în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul ”Zonă de staționare cu durata limitată” peste durata stabilită.
Ridicarea mașinilor nu este posibilă dacă în autovehicul se află persoane
Măsura nu va fi dispusă dacă în vehicul se află persoane. Transportul la locul de depozitare se realizează în condiţii care exclud deplasarea pe propriile roţi a vehiculului ridicat. Dacă proprietarul sau utilizatorul vehiculului se prezintă la locul ridicării și suportă cheltuielele, transportul nu se va mai realiza.
Vehiculul ridicat se restituie după ce proprietarul face dovada achitării tarifului aferent operaţiunilor efectuate. Spațiile de restituire a vehiculelor funcționeză 24 de ore pe zi.
Cu avizul poliţiei rutiere, administratorii drumurilor publice pot permite oprirea sau staţionarea, parţial ori total, a vehiculelor pe anumite zone ale trotuarelor, marcate şi semnalizate în mod corespunzător.
Staționarea pe trotuare este posibilă numai dacă se respectă următoarele reguli:
- se respectă culoarul destinat circulaţiei pietonilor, care nu poate fi mai mic de 1 metri lăţime;
- accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă;
- poziţionarea vehiculelor în parcare nu stânjeneşte circulaţia pe prima bandă sau pe pistele amenajate
De asemenea, nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puţin de 10 metri de intersecţii, staţii ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.
Argumentul pentru modificări a fost că operaţiunea urmăreşte fluidizarea circulaţiei pe drumurile publice.
Citește și: REGULI NOI pentru SOFERI. Masuri dure pentru cei care nu respecta legea
Au fost stabilite noi reguli și pentru posesorii de biciclete. Acestea trebuie să fie echipată cu elemente sau dispozitive care să asigure vizibilitatea acesteia în trafic, în special pe timp de noapte, şi să nu se limiteze doar la cele de culoare portocalie fixate pe spiţele roţilor.
Tiron Ovidiu
2016-12-15T23:40:53+02:00 at 23:40
Conduc rar si din cauz aasta sunt foarte rar nevoit sa las masina oprita sau parcata in locuri cu probleme. As fi tentat sa spun ca ma deranjeaza cand circulatia este ingreunata de masinile parcate neregulamentar. Ba mai mult, am atins una parcata aiurea cu portiera si numai problema asta nu o aveam pe cap. Cu toate astea, in conditiile de circulatie pe care le cunosc, imi par exagerate urmatoarele cazuri:
– pe drumurile publice cu o lățime mai mică de 6m (majoritatea strazilor nu au aceasta latime si cu toate astea circulatia se poate desfasura ca si pana acum cu masini parcate pe una dintre benzi, adica greu dar nu imposibil. E vorba de toate stradutele de printre blocuri…);
– în pante și în rampe (nefiind restrictie de latime pot exista abuzuri… O mare parte dintre strazi nu sunt orizontale si asta inseamna panta sau rampa, adica loc de unde poate fi ridicat autovehicolul). Cam la fel ca si mai devreme, conditia impusa poate fi o mare sursa de abuzuri. Repet, tare mi-as dori sa circul doar eu prin oras, cu toate strazile lipsite de pietoni si autovehicule, dar trebuie sa fim realisti. Macar ca pana acum cred ca ne putem descurca si de acum inainte. Ca in bine, nu vad sa se rezolve ceva cu reglementarile astea noi.