ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 30 din 18 martie 2020 și normele de aplicare privind șomajul tehnic și plata indemnizației.
pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2
EMITENT:
Guvernul
PUBLICAT ÎN:
Monitorul Oficial nr. 231 din 21 martie 2020
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020,
având în vedere că decretul prevede acordarea unei majorări a salariului în cuantumul prevăzut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 19/2020
privind acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ, respectiv o indemnizaţie pentru fiecare zi liberă care se plăteşte din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri şi cheltuieli al angajatorului şi este în cuantum de 75% din salariul corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, acordată pe perioada închiderii temporare a unităţilor de învăţământ, în situaţia în care celălalt părinte nu beneficiază de drepturile reglementate în această lege,
având în vedere evoluţia situaţiei epidemiologice internaţionale determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 la nivelul a peste 150 de ţări, în care aproximativ 160.000 de persoane au fost infectate şi peste 5.800 au decedat, precum şi declararea „Pandemiei“ de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii la data de 11.03.2020,
luând în considerare experienţa ţărilor grav afectate de evoluţia virusului şi măsurile care au avut impact pozitiv în limitarea răspândirii acestuia şi care au vizat acţiuni în planul sănătăţii publice, concomitent cu limitarea sau întreruperea activităţilor socioeconomice,
în contextul măsurilor adoptate la nivelul statelor europene, în scopul prevenirii răspândirii comunitare a infecţiei,
luând act de evoluţia situaţiei epidemiologice pe teritoriul României şi de evaluarea riscului de sănătate publică pentru perioada imediat următoare, care indică o creştere masivă a numărului de persoane infectate cu coronavirusul SARS-CoV-2,
ţinând cont de faptul că neluarea unor măsuri urgente, cu caracter excepţional, în domeniul social şi economic ar aduce grave prejudicii cu efecte pe termen lung asupra angajaţilor şi a beneficiarilor unor măsuri de asistenţă socială,
aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată şi impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă, pentru stabilirea mijloacelor şi procedurilor necesare pentru siguranţa socială şi
economică a populaţiei, precum şi reglementarea unor măsuri de protecţie socială pe perioada stării de urgenţă decretate.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Legea nr. 19/2020
privind acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 209 din 14 martie 2020, se modifică şi se completează, după cum urmează:
şi (3)
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
a) părintele firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată
privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
2. La articolul 1, după alineatul (3)
se introduc patru noi alineate, alineatele (3^1)-(3^4), cu următorul cuprins:
„(3^1) Beneficiază de prevederile prezentei legi şi părintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav neşcolarizat, care a optat pentru acordarea indemnizaţiei în condiţiile Legii nr. 448/2006
privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, doar în condiţiile în care activitatea serviciului de zi este suspendată ca urmare a condiţiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situaţii extreme decretate astfel de către autorităţile competente cu atribuţii în domeniu.
(3^2) Prevederile prezentei legi se aplică şi pentru părintele sau reprezentantul legal care are în îngrijire, supraveghere şi întreţinere persoana adultă încadrată în grad de handicap grav sau în grad de handicap grav cu asistent personal pentru care s-a optat pentru acordarea indemnizaţiei în condiţiile Legii nr. 448/2006
(3^3) Prevederile prezentei legi nu se aplică în cazul în care una dintre persoanele prevăzute la alin. (3) se află în una sau mai multe din următoarele situaţii:
sau art. 11 alin. (2)
ori art. 31 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010
privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011
(3^4) Prevederile prezentei legi nu se aplică în cazul persoanelor ale căror raporturi de muncă sunt suspendate pentru întreruperea temporară a activităţii angajatorului sau în cazul soţului/soţiei acestora, în condiţiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată
3. La articolul 2, alineatele (2)-(4)
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Cererea prevăzută la alin. (1) va fi însoţită de o declaraţie pe propria răspundere a celuilalt părinte, din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere ce i s-ar cuveni potrivit prezentei legi şi nici nu se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (3^3), precum şi de o copie a certificatului/certificatelor de naştere al/ale copilului/copiilor.
privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
4. La articolul 2, după alineatul (4)
se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Angajatorii din domeniile prevăzute la alin. (4) acordă zilele libere în condiţiile prezentei legi, doar după epuizarea opţiunilor prevăzute de reglementările legale în vigoare pentru desfăşurarea activităţii şi cu obligaţia asigurării continuităţii activităţii, respectiv prin programe individualizate de lucru, munca în schimburi, munca la domiciliu şi telemunca.”
5. Articolul 3
se modifică şi va avea următorul cuprins:
privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, cu modificările ulterioare, sumele pentru plata indemnizaţiei prevăzute la alin. (1) se decontează din acest fond numai pe perioada prevăzută la art. 1 alin. (4).
, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea privind finanţele publice locale nr. 273/2006
, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, indemnizaţia prevăzută la alin. (1) nu se ia în calcul la determinarea limitei prevăzute la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017
privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
6. După articolul 3
se introduce un nou articol, articolul 3^1, cu următorul cuprins:
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României are dreptul la o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în cuantumul prevăzut la art. 3 alin. (1), corespunzător numărului de zile lucrătoare din perioada stării de urgenţă în situaţia în care celălalt părinte nu beneficiază de drepturile prevăzute la art. 1 sau în prezentul articol.
privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006
privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, majorarea prevăzută la alin. (1) nu se ia în calcul la determinarea limitei prevăzute la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017
7. Articolul 4
se modifică şi va avea următorul cuprins:
Numărul de zile libere acordate potrivit prezentei legi, respectiv numărul de zile lucrătoare pentru care se acordă majorarea prevăzută la art. 3^1 alin. (1) se stabilesc de către Guvern, prin hotărâre, pentru fiecare situaţie dintre cele prevăzute la art. 1 alin. (1) şi art. 3^1.”
8. Articolul 6
se modifică şi va avea următorul cuprins:
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi va fi aprobată hotărârea Guvernului prevăzută la art. 3 alin. (7), precum şi procedurile aferente decontării sumelor privind
plata indemnizaţiei prevăzută la art. 2.”
Guvernului nr. 111/2010
privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 132/2011
a) beneficiază de concediile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), b) şi d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005
privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006
b) beneficiază de concediul prevăzut de Legea nr. 19/2020
privind acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ;
privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 453/2004
Guvernului nr. 111/2010
Decretului nr. 195/2020
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, cererile, declaraţiile şi documentele doveditoare pentru solicitarea beneficiilor de asistenţă socială acordate din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale pot fi depuse în format letric sau prin poşta electronică.
a) ajutorul social acordat în baza Legii nr. 416/2001
privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare; b) alocaţia pentru susţinerea familiei acordată în baza Legii nr. 277/2010
privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; c) alocaţia de stat pentru copii acordată în baza Legii nr. 61/1993
privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; d) drepturile acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010
privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin
e) alocaţia lunară de plasament acordată în baza Legii nr. 272/2004
privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
f) drepturile acordate în baza art. 50 din Legea nr. 273/2004
privind procedura adopţiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
privind măsurile de protecţie socială pentru perioada sezonului rece, aprobată prin Legea nr.
92/2012
privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România şi de protecţie a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA, cu modificările ulterioare.
a) pentru beneficiile prevăzute la lit. e)-f) şi h), la agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii teritoriale, în a căror rază teritorială îşi au domiciliul, reşedinţa ori locuiesc efectiv solicitanţii;
b) pentru beneficiile prevăzute la lit. a)-d) şi g), la autorităţile administraţiei publice locale în a căror rază teritorială îşi au domiciliul, reşedinţa ori locuiesc efectiv solicitanţii.
al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, decizia de acordare/respingere/încetare/suspendare a dreptului de asistenţă socială pentru oricare din beneficiile sociale prevăzute la alin. (2) se poate transmite beneficiarului în format letric sau prin poşta electronică de către agenţia teritorială emitentă.
privind organizarea şi funcţionarea Punctului de contact unic electronic, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016
privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017
Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, agenţiile teritoriale şi autorităţile administraţiei publice locale vor a afişa la sediul instituţiilor şi pe web site-ul propriu informaţiile necesare privind posibilitatea şi procedura solicitării beneficiilor de asistenţă socială prin poşta electronică, în termen de maximum 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Pe perioada situaţiei de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, transmiterea prin poşta electronică a cererilor şi documentelor doveditoare pentru solicitarea drepturilor de asigurări devine principalul mijloc de comunicare.
Rapoartele de monitorizare prevăzute la art. 30 alin. (2) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 118/2014
pentru aprobarea Normelor metodologice
de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012
privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare, întocmite înainte de instituirea stării de urgenţă prin Decretul nr. 195/2020
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, rămân valabile după încetarea stării de urgenţă şi vor fi luate în considerare în procesul de evaluare pentru acordarea unei noi licenţe pentru serviciul social.
(1) Pe perioada instituirii stării de urgenţă prin Decretul nr. 195/2020
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, beneficiile de asistenţă socială care au drept condiţie frecventarea cursurilor de învăţământ de către copii sau tineri se acordă fără întrerupere.
(2) Pe perioada stării de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, alocaţia zilnică de hrană de care beneficiază copiii cu cerinţe educaţionale speciale se acordă pe perioada valabilităţii certificatului de orientare şcolară fără a fi condiţionată de numărul de zile de şcolarizare şi de prezenţa şcolară.
(3) Pe perioada stării de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, acordarea stimulentelor educaţionale prevăzute de Legea nr. 248/2015
privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate, cu modificările ulterioare, nu este condiţionată de frecvenţa regulată la grădiniţă a copiilor din familiile beneficiare ale stimulentului educaţional.
(1) Pe perioada stării de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, cererile şi documentele doveditoare pentru stabilirea şi plata, în condiţiile legii, a drepturilor băneşti ce se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, precum şi din Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale pot fi depuse la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, precum şi a municipiului Bucureşti în format letric sau prin poşta electronică, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679
al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
(1) Pe perioada stării de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din iniţiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată
a) întrerup activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate, şi deţin certificatul de situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, prevăzut la art. 12 din anexa nr. 1 Decretul nr. 195/2020
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României. Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri eliberează certificatul de situaţii de urgenţă conform metodologiei aprobate prin ordin;
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 şi nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaţilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizaţiei prevăzute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajaţii care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, beneficiază din bugetul general consolidat de o indemnizaţie egală cu salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată stabilit pentru anul 2020.
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, pentru perioada suspendării temporare a contractului de activitate sportivă, din iniţiativa structurii sportive, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, persoanele prevăzute la art. 67^1 alin. (1) lit. a)-c) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000
. Indemnizaţia se suportă din bugetul general consolidat.
Articolul 9
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005
privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.074 din 29 noiembrie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006
stagiul de asigurare.”
Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (2)
şi art. 14 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005
195/2020
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, se eliberează şi se decontează fără avizul medicului expert al asigurărilor sociale.“
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
LUDOVIC ORBAN
Contrasemnează:
Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
Victoria Violeta Alexandru
Ministrul lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei, Ion Ştefan
p. Ministrul tineretului şi sportului,
Dragoş-Florin Coman,
secretar de stat
Ministrul fondurilor europene,
Ioan Marcel Boloş
Ministrul finanţelor publice,
Vasile-Florin Cîţu
p. Ministrul educaţiei şi cercetării,
Gigel Paraschiv,
secretar de stat
Ministrul economiei, energiei şi mediului de afaceri,
Virgil-Daniel Popescu
Bucureşti, 18 martie 2020.
Nr. 30.
ANEXA 1
Angajator ……………………………………………………………………
Adresă sediu social ……………………………………………………..
CUI ……………………………………………………………………………
Cont bancar nr. ……………………………………………………………
Telefon ……………………………………………………………………….
E-mail ………………………………………………………………………..
Către
Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă Judeţeană …………….…./Municipiului Bucureşti
Subsemnatul, …………………………., în calitate de administrator/reprezentant legal al ………………………., cu sediul social în localitatea …………………………, str. ………………………….. nr. ……., judeţul ………………………./municipiul …………………….., sectorul …., vă solicit decontarea contravalorii indemnizaţiei pentru întreruperea temporară a activităţii pentru un număr de
………………. persoane, în sumă totală de ………………………..lei.
Anexez următoarele documente:
Data ………………………
Numele şi prenumele
Administrator/Reprezentant legal
Data
ANEXA 2
Angajator ……………………………………………………………………
Adresă sediu social ……………………………………………………..
CUI ……………………………………………………………………………
Cont bancar nr. ……………………………………………………………
Telefon ……………………………………………………………………….
E-mail ………………………………………………………………………..
Către
Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă Judeţeană ……………………….…./Municipiului
Bucureşti
Subsemnatul, ………………………………….., în calitate de administrator/reprezentant legal al
…………………………………., cu sediul social în localitatea ………………………., str.
…………………………………… nr. ……., judeţul ………………………./municipiul ……………………..,
sectorul …., vă solicit decontarea contravalorii indemnizaţiei pentru întreruperea temporară a
activităţii pentru un număr de ………………. persoane, în sumă totală de ………………………..lei.
Anexez următoarele documente:
Data ………………………
Numele şi prenumele
Administrator/Reprezentant legal
Data
ANEXA 3
LISTA PERSOANELOR
care urmează să beneficieze de indemnizaţia acordată pe perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului,
potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii , cu modificările şi completările ulterioare
┌────┬─────────┬───┬───┬──────┬────────┬─────────┬─────┬─────────────┬─────────────┐
│ | │ | │ | │ | │ | │ | │ | │ | │Salariul de | │ | │ |
│Nr. │Numele şi│ | │ | │ | │Nivel de│Reşedinţa│ | │bază brut | │Cuantumul | │ | ||||
│crt.│prenumele│CNP│Gen│Vârstă│educaţie│(urban/ | │Judeţ│corespunzător│indemnizaţiei│ | |||||||||
│ | │ | │ | │ | │ | │(ISCED) │rural) | │ | │locului de | │ | │ | |
│ | │ | │ | │ | │ | │ | │ | │ | │muncă ocupat | │ | │ |
├────┼─────────┼───┼───┼──────┼────────┼─────────┼─────┼─────────────┼─────────────┤
│1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼───┼───┼──────┼────────┼─────────┼─────┼─────────────┼─────────────┤
│2 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼───┼───┼──────┼────────┼─────────┼─────┼─────────────┼─────────────┤
│….│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴─────────┴───┴───┴──────┴────────┴─────────┴─────┴─────────────┴─────────────┘
Numele şi prenumele
Administrator/Reprezentant legal
Data
––
Acest site foloseste cookies.
Read More