Alegeri parlamentare 2016. Campania electorală pentru alegerile parlamentare, care debutează vineri, 11 noiembrie, vine cu reguli stricte în ceea ce privește afișajul electoral. Foarte important este este faptul ca sunt interzise corturile și bannerele pe stâlpi, în timpul campaniei pentru alegerile parlamentare.
La fel ca și regulile de la alegerile locale, singurele materiale de propagandă acceptate sunt afișele electorale. Însă, acestea trebuie să aibă dimensiuni de cel mult 500 mm pe 350 mm și nu pot folosi în prezentarea grafică culorile drapelului naţional.
Campania electorală pentru alegerile parlamentare 2016 începe cu 30 de zile înainte de ziua alegerilor și se încheie cu o zi înainte de vot, la ora 7:00. Cu alte cuvinte, campania începe pe 11 noiembrie și se termină pe 10 decembrie.
Suma totală alocată de Guvern pentru organizarea alegerilor parlamentare este de 227,7 milioane lei, fondurile necesare fiind prevăzute, pe categorii de cheltuieli, în bugetele Ministerului Afacerilor Interne (MAI), Ministerului Afacerilor Externe (MAE), Autorităţii Electorale Permanente (AEP), Serviciului Român de Telecomunicaţii (STS), Institutului Naţional de Statistică (INS).
În timpul campaniei, candidații, partidele sau cetățenii își pot exprima părerile în mod liber. Și asta se poate face atât prin mitinguri, adunări sau utilizarea televiziunilor ori a radioului.
De asemenea, în timpul campaniei, candidații se pot întâlni cu alegătorii în spații corespunzătoare. Aceste spații pot fi la sediul primăriei, în școli, case de cultură, cămine culturale.
Este interzisă organizarea acţiunilor de campanie electorală în unităţile militare, precum şi în spaţiile din şcoli în perioada de desfăşurare a cursurilor.
În plus, este interzisă folosirea mesajelor sau sloganurilor care au caractter discriminatoriu sau care incită la ură. Totodată, sunt interzise orice forme de defăimare religioasă sau ofensă publică adusă simbolurilor religioase.
Primarii au obligația de a amplasa cel puțin un panou electoral în fiecare sat aparținător sau localitate componentă din unitatea administrativ-teritorială. Pe un panou electoral fiecare partid sau candidat poate aplica doar două afișe electorale.
Afișul electoral nu trebuie să aibă dimensiuni mai mari de 500 mm o latură și 350 mm cealaltă latură. De asemenea sunt interzise afișele electorale care conțin o combinație de culori ce reproduce drapelul României sau al altui stat.
În campania electorală, partidele politice și candidații independenți pot folosi următoarele tipuri de materiale de propagandă:
– afișe electorale cu dimensiunea menționată mai sus;
– materiale audio sau video, difuzate de mass-media;
– publicitate în presa scrisă;
– broșuri, pliante și alte materiale din aceeași categorie.
Reguli cu privire la datele care trebuie să apară pe materialele de propagandă:
– denumirea partidului politic, a alianţei politice sau a organizaţiei cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale sau numele candidatului independent care le-a comandat, după caz;
– denumirea operatorului economic care le-a realizat;
-codul unic de identificare primit de la Autoritatea Electorală Permanentă şi tirajul materialelor.
Contribuţiile candidaţilor pentru campania electorală pot proveni exclusiv din următoarele surse: venituri proprii; donaţii primite de la persoane fizice; împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituţii de credit.
De asemenea, cheltuielile electorale efectuate nu pot fi mai mari decât contribuţiile electorale depuse.
CNA a stabilit regulile de desfăşurare a campaniei electorale în audio-vizual. Astfel, reflectarea campaniei electorale în audiovizual începe vineri, 11 noiembrie 2016, şi se încheie în ziua de vineri, 9 decembrie 2016, ora 7.00.
Candidaţii şi reprezentanţii partidelor politice au acces la posturile de radio şi de televiziune, publice şi private.
Posturile de radio şi de televiziune private au următoarele obligații față de Consiliul Naţional al Audiovizualului:
– să comunice implicarea lor în campanie,
– lista emisiunilor electorale pe care le vor realiza,
– intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, până cel mai târziu în ziua de 10 noiembrie 2016.
Emisiunile şi dezbaterile electorale trebuie să asigure tuturor candidaţilor condiţii egale în ceea ce priveşte libertatea de exprimare.
Tarifele pe emisiune şi pe unitate de timp ale fiecărui post privat de radio şi de televiziune vor fi făcute publice şi vor fi aceleaşi pentru toţi competitorii.
Reguli cu privire la prezentarea sondajelor de opinie cu conținut electoral:
– denumirea instituţiei care a realizat sondajul;
– data sau intervalul de timp în care a fost efectuat sondajul şi metodologia utilizată;
– dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;
– cine a solicitat şi cine a plătit efectuarea sondajului.
Citește și: Alegeri parlamentare: S-a tras la sorți ordinea de pe buletine de vot
Citește și: Sondaj alegeri parlamentare 2016. Cum stau partidele la intenţia de vot
În ziua votării sunt interzise prezentarea de sondaje realizate la ieşirea de la urne, înainte de încheierea votării. De asemenea sunt interzise comentarii referitoare la competitorii electorali, înainte de încheierea votării sau îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali, informează news.ro.
Acest articol a fost actualizat la: 10 noiembrie 2016 15:00