Spiritualitate
Calendar ortodox 21 februarie 2021. Ce să nu faci sub nicio formă, atenție
Calendarul ortodox din 21 februarie 2021 vorbește despre Duminica vameșului și a fariseului. Începând cu această zi de mare importanță pentru creștinătate, este marcată intrarea în perioada premergătoare Paștelui. Tot astăzi sunt pomeniți Sfinții Eustasie și Timotei.
Calendar ortodox 21 februarie 2021 – Duminica vameșului și a fariseului
În Calendarul Ortodox Român, pe 21 februarie este Duminica vameșului și a fariseului, care marchează perioada de dinaintea Paștelui. Tot acum preoții încep slujbele bisericești din perioada Triodului, care se disting prin specificul profund duhovnicesc și de pocăință al conținutului liturgic, toate pregatindu-ne pentru patimile Mântuitorului Hristos, dar mai ales pentru Învierea Sa.
Se apropie Postul Mare, vreme de rugăciune și pocăință, vreme foarte însemnată a vieții noastre, fiindcă nu există ceva mai însemnat pentru creștini decât rugăciunea și pocăința.
Rugăciunea este cea mai însemnată dintre lucrările omenești, fiindcă prin rugăciune duhul omului intră în împărtășire nemijlocită cu Duhul Cel Dumnezeiesc.
Pilda vameșului și a fariseului în calendarul ortodox
Rugăciunea fariseului este plină de „eu”. Spune ce are el şi ce a făcut el. Îi mulţumește lui Dumnezeu, este adevărat, dar nu spune nici un cuvânt despre ce a făcut Dumnezeu pentru el. Într-adevăr, nici un cuvânt că ar fi simtit nevoia ca Dumnezeu să facă vreun lucru pentru el. Nu, el se ruga „în sine” (sau: către sine).
Spre deosebire de fariseu, vameșul nu spune nici un cuvânt care să-l pună pe el într-o lumină bună. El simțea ce era, nu era vrednic nici să privească spre cer, ci se bătea în piept, mărturisind că era un păcătos şi cerea îndurare.
Rezultatul a fost că mai degrabă vameşul s-a dus acasă îndreptăţit, decât fariseul. Învăţătura nu este în primul rând calea mântuirii, totuşi cel păcătos şi-a luat adevăratul lui loc şi s-a dus acasă îndreptăţit. Fiind vorba de cei care se justifică pe ei înşişi şi dispreţuiesc pe alţii, Domnul Isus spune drept încheiere:
„Oricine se înalţă va fi smerit; şi oricine se smereşte va fi înălţat.”
Acestea erau şi sunt şi acum principiile împărăţiei lui Dumnezeu. Amândouă stările sunt portretizate viu atât în cel dintâi Adam, care s-a înălţat pe sine însuşi şi a căzut, cât şi în Domnul nostru, care S-a smerit pe Sine Însuşi şi a fost înălţat.